LANGUAGE/ ЕЗИК

brave new world banner

Тази бърза песен е музикално равносилна на “Aces High” е идеална за откриването на албума и за начало на концерти. Началния риф и прецизните удари на Nicko са знак, че Iron Maiden от златните години са се върнали. Песента сама по себе си е с бързо темпо, тежки части и промени в ритъма типични за Maiden. Adrian Smith прави невероятно соло.

Текста разкрива проблемите на нашето модерно общество. Както егоистичната незаинтересованост към това което става със света, докато нещо не се случи със самите нас.
Фразата “Watching the world explode every night” [...Гледайки как света експлодира всяка вечер..] вероятно се отнася към тези, които всяка вечер гледат новините и са се нагледали на войни и страдание и същевременно са станали незаинтересовани и безчовечни.

Този егоизъм се разкрива и по натам при отказа на героя да плати на “Лодкаря” (The Ferryman) най вероятно Charon. Той според гръцката митология е пренасял душите на починалите през реката Acheron , а не Styx от земята на живите към земята на мъртвите. По случайност Styx е първата група на Bruce (нищо общо с известната американска група). Този образ показва, че модерния свят е населен все повече със “зомбита” , чиито чувства са умрели или умират.

Тази фигура на извисяващия се “плетен от сухи клони човек” е символ на паганизъм и вероятно символизира, че се завръщаме към древните си “зли” корени.  Плетения човек е изгарян със затворени живи същества в него. Този ритуал някога е изпълняван за плодородие. Главно домашни животни , а понякога и хора са изгаряни и пепелта им е разпилявана по земята за плодородие. Теоретично тази система е добра, защото това снаBruce Dickinsonява почвата с много благородни съставки, като азот от телата на животните.
В наши дни има далеч по-хуманни и ефективни начини за това.

Филмът The Wickerman от 1973 с участието на Christopher Lee и Edward Woodward трябва да бъде посочен, като извор на идеята за песента и клипа.  Този филм е заснет в различни версии, но и до ден днешен си остава култов за почитателите на този жанр.

С акустично интро изграждащо кресчендо,това  е още една морска и епична песен от сорта на “The Rime Of The Ancient Mariner”.Инструменталната част предизвиква картини на кораб борещ се в средата на развилнияла се буря.По време на отделната част,бързият крак на Нико създава впечатлението за двоен-басов барабан.Това събудило спорове между феновете,някои от тях казват,че той използвал за пръв път “double-kick” механизъм.В действителност Нико никога не е използвал двоен педал.Вместо това той използва техниката “cradling the pedal”,тоест редува удър с пета,това създава впечатлението за двоен удър с касата.Неговата скорост и техника настанява Нико между най-добрите рок барабанисти за всички времена.

Текста е метафора на живота,кораб плаващ на Запад към залеза на слънцето,символизиращо смъртта. “The ghosts of navigators” може да бъде позоваване за всички онези,които минават през живота си без да го осмислят,следователно да се изгубят и не са в състояние да управляват навигацията си.Тази присъда може да се препише на нашите деди,които са плавали по същите “морета” като нас,които помнят своите следи.Във всеки случай, “nothing's real until you feel” е може би  е съвет да се насладиш на живота си напълно,с всичките му възходи и падения, а не да пропилеем това кратко време между люлката и гроба.

Базирана по новела от 1932 година на Aldous Huxley [1894–1963],това е за пореден път бъдеща класика на ИМ.Нежно интро,което дава път на мощни рифове и мощно пеене, и лесно запомнящ се припев, който е идеален за участие на публиката по време на концерта,стил “Fear Of The Dark”.Песента завършва,както и започва с акустично и меланхолично изпълнение.

Историята,която Huxley сътворил е вдъхновение за написването на текста на песента.Историята е за един футуристичен свят с мотото: ”Общност, Индентичност, Стабилност”.Всеки жител на тази класа консумира ежедневно дози анти-депресанти (наркотици наречени soma),бебетата са заченати и изродени в специални лаборатории,и най-популярната форма на забавление е “feelies”,филм който не само може да бъде гледан,но може да бъде усетен със сетивата за мирис и допир .
Главният герой в книгата се бунтува срещу тази система,която управлява всеки един аспект на човешкият  живот и приключва с нещо като циркова атракция (the "Savage") за останалият свят.Когато хвърлим поглед на сегашното състояние на нашата планета,става съвсем ясно ,че Huxley е бил обезпокоително прав,така както той описва Утопия ,тя е много близо до света ,в който ние живеем в сегашни дни.Днешното Западно общество е константа за търсене на забавления,понякога много крайни. Постепенното потушаване на  индивидуалността е доказателство,че въображението на Huxley през 1932,всъщност е било предсказание за това,което предстои.

Заглавието е взето от пиесата на Шекспир от 1612 TheTempest,в която героя на Miranda възклицава

O, wonder!
How many goodly creatures are there here!
How beauteous mankind is! O brave new world
That has such people in't!
– Act V, Scene I

Въпреки че ,Брус правилно долу споменава, никакви “dying swans” в “Brave New World”, Huxley също написва книга,която публикува през 1939 под името “After Many a Summer Dies the Swan”.В тази новела Huxley иронично анализира Американската култура,това което е видял в по-голямата си част е било нарцисизъм, повърхностност, лекомислие и очевидно от младите (Още от тогава).Заглавието произлиза от поемата Tithonus на Lord Tennyson.Която се разказва за герой от гръцката митология,на който Зевс дава вечен живот,но не и вечна младост.В новелата на Huxley калифорнийски милионер чува за Английски нобелист,който е открил начин за извънредно удължаване и продължаване на човешкият живот.Тогава той отлетял за Англия да намери благородника,но той е деградирал и се е превърнал маймуноподобно същество.Милионерът въпреки това решава да продължи живота му.Това е още един пример за нарцисизъм,въпреки че е на отделна везна където идеята “Brave New World” е развита като цяло общество.

Въпреки,че е споменал в текста,че тази песен не е само за бащата на Steve Harris,а е  главно за живота и какво евентуално може да има след него.Картината на починаля баща главно преобладава, изтъква главно и тънката нишка между живота и живота след смъртта и спомените на тези които остават ("And in a moment the memories are all that remain, And all the wounds are reopening again").Въпреки всичко ,няма доказателства за оцеляването на съзнанието или душата на тези,които са религиозни – но сигурно , е че  починалите хора,които сме обичали все още живеят в нашите спомени.

Песента е още за това,че трябва да се засрамим за това,което правим на света ("And as you look all around at the world in dismay").Историята се повтария привидно безкрайно и ужасите все още се случват въпреки уроците на миналите събития ("...do you think we have learned? Not if you look at the war-torn affray").Това изглежда следва това, което беше намекнато в “The Wicker Man”,това че никой вече не се интересува, и единственият,който е заинтересован от ставащото няма достатъчно тежина за да застане пред всички тези бедствия.

Още веднъж,както в “No Prayer For The Dying”,въпросът за смисъла на живота се появява ("Will we ever know what the answer to life really is?").Но този път въпроса не е зададен на  някакъв си бог,който е много малко вероятно да отговори,но в по-общ смисъл ("Can you really tell me what life is?").

СХ обобщава перфектно смисълът на тази песен в интервю с Johnny B,скоро след като албума е реализиран:

“В основата е казано,че ние всички сме направени от кръв и тъкани,и има добро и лошо в света,някой хора не са късметлии в живота..неща като тези комбинирани в едно”

Музиката дава отлично мрачно чувство на единственият,който разсъждава за пътищата на света и келтските докосвания тук, и се присъединява към тази почти магическа атмосфера.Припевът е чудесен за концерти създава връзка между групата и публиката..точно както “Blood Brothers”.

Тази бърза песен връща обратно темпото след тихия край на “'Blood Brothers”.Няма какво да се каже за музиката ,освен че е традиционната за Maiden, бърза песен.Според Брус,основата на песента е за щедър ловец,но Maiden очевидно  не искали да я нарекът “The Bounty Hunter”,можеби защото “'The Mercenary”,звучи по-добре като име за тази песен.Текстът е от същия сорт като този на “The Assassin”,за някой който ловува и убива за да живее.

Вниманието ми беше привлечено от текста на песента,която вероятно е написана по филм от 1987 “Predator”с Arnold Schwarzenegger.В този филм същество наречено “Diablo” от  туземците,ловува хора в джунглата в Северна Америка “за да си прави трофеи от хора”.Всичко това има смисъл,но никой от членовете на групата не е споменал в нито едно интервю,което съм прочела,така че се съмнявам песента да е била вдъхновена от филма.

Това е още една песен базирана за предупреждение от повтарящите се сънища,много прилича на “Infinite Dreams”.Приликата между двете песни е поразителна,когато разгледате следните цитати

"...scared to fall asleep again, In case the dream begins again"
– 'Infinite Dreams'

"Scared to fall asleep and dream the dream again"
– 'Dreams Of Mirrors'

Steve Harris е известен с това,че има такива сънища,които не са особено предупредителни,но са вдъхновен от много песни на ИМ (“The Number Of The Beast”).В действителност той казва в интервю с Johnny B.,че песента е за тъмната страна на нещата,за мислите на хората и за страданието,което може би им влияе,най-вече през нощта
.
Музикално е брилянтно парче с полу-инструментални части в средата.Музиката съвпада перфектно с текста,придаващи меки и обезпокоителни тонове на един човек,който е обезпокоен от неговият сън и се чуди за неговото значение.

Вдъхновена от старите теми за Доброто срещу Злото,тази бърза песен е брилянтна-тип Thin Lizzy.Интрото е последвано от мощни стихове и много примамлив припев. Azazel (падналият ангел) е споменат в песента ,отнасящ се за изкупителната жертва,която била пратена в пустинята от древните Юдеи.Този козел символично пренасял всички техни грехове и ги давал на демона Azazel като изкупление.Името идва от Юдеите “azazel”,литературното му значение е “"goat of departure”.Сформирано е от думите “ez” което значи козел и “azal”означаващо “"to go away"”отук идва и “избягалия козел”.Тази церемония е описана в библията (Leviticus/Левит 16).Някои мислят че името ”Azazel” се отнася за сатаната и според енциклопедията Британика; ”Azazel” е било олицетворение на нечистотата и в равинските писания понякога било описан като падналият ангел.

С напомняща атмосфера на Lawrence Of Arabia,филм от 1962 година с Peter O'Toole,тази песен е може би една от най-добрите песни в целият албум.Въпреки,че текста е много прост и се отнася за хората от пустинята,тя е епична и доста приличаща на “To Tame A Land”.Музиката завладява и те предизвиква да си представиш картини на пустиния и необхватни пустеещи земи от пясък,и подреждането е фантастично,най-вече през тихите инструментални части където пианото звучи като цял оркестър(тук никога не спират да ме побиват тръпки).Това е истински шедьовър.

Инструменталната част на “Тhe Nomad” е била заимствана от Beckett's “Life's Shadow”,песен включена в техният и единствен албум през 1974.Очевидно е била преобработена за да пасне на стила и звученето на Iron Maiden,но приликата е абсолютно забележима.Случайно “Life's Shadow” съдържа част от текст,който Steve Harris е използвал в “Hallowed Be Thy Name”.Някой могат да сметнат това за плагиатство,но аз се съмнявам,че Iron Maiden са използвали  този материал без съгласието на Beckett.Пък и няма нищо нередно от малко вдъхновение от друга група,когато пишеш такива велики музикални произведения,така или иначе Beckett може да имат само един реализиран албум,но те със сигурност имат голямо въздействие за Steve Harris

Вероятно инспирирана от научната фантастика от 1956 - Forbidden Planet с Leslie Nielsen, това е още една страхотна песен на Maiden която полека ескалира в наистина мощно парче. Песента започва с много келтски звучащо интро и след това преминава в музикална експлозия. Парчето свършва със същите нежни келтски тонове, както и започва.

Интересно е да се отбележи, че филма Forbidden Planet е посочен като идея за песента, е адаптация на пиесата на Шекспировия – The Tempest , където се появява и фразата от “Brave New World”. Както и да е, гледал  съм филма няколко пъти и ми е трудно да направя връзката с песента. Тази песен текстово наподобява Public Enema Number One заради нейния политически характер. Текста се отнася за моментното състояние на планетата ни и може да бъде анализиран ред по ред.

"Withered hands, withered bodies begging for salvation" [.. Изтощени ръце и тела молят за спасение..]. думите напомнят на зверствата в лагерите на смъртта. Тези ужасяващите картини се показват в най-грозните им моменти по новините и телевизионните предавания. Текста подчертава страданието на много хора на тази планета.

Тези хора са изоставени и забравени от ръката на господ."Deserted by the hand of gods of their own creation",  което може да символизира и боготворените им водачи. В много от по-слабо развитите държави правителството завзема властта чрез насилие и обикновено пада с насилие. Времето между този процес е прекаран в лукс и разхищение докато обикновените хора се борят да оцелеят. Друго тълкование на тази чест е, че какъвто и бог да почитаме , всичко е просто измама и религията е заблуда.
Действията винаги са по добро решение от молитвите. Въпреки това религията също е отличен начин да се манипулират масите и да се накарат да забравят лошото си положение.

"Nations cry underneath decaying skies above" [...Нациите плачат под разлагащи се небеса…] Тази фраза може би изразява замърсяването на атмосферата или небезизвестната дупка в озоновия слой, или е поетично обяснено че Рая не е с нищо по добър от земята.

"You are guilty, the punishment is death for all who live" [...Ти си виновен, а наказанието е смърт за всички които живеят...] Е, всичко живо умира някой ден.Може би това“наказание” е за това че не се грижим за околната среда и замърсяването. Природните бедствия се увеличават, което вероятно ще доведе до унищожение на цялата човешка раса.

"The killing fields, the grinding wheels crushed by equilibrium" [...Смъртоносните полета, стържещите колела , смачкани от равновесие..] Това още веднъж е поглед върху войната , независимо къде е и кой е замесен. Не съм сигурен с какво е свързано равновесието Дали изразява втория закон на термодинамиката, че реда се стреми към хаос? Или с други доми “Каквото е ,...ще престане да бъде”.

Както и да е тази фраза не ми е ясна и остава отворена за за интерпретации.
Separate lives no more disguise, no more second chances" [...Отделни животи , без дегизировка, без повече втори шансове...] вероятно е предупреждение, че трябва да действаме незабавно преди да сме стигнали момента когато вече ще е късно.

"Haggard wisdom spitting out the bitter taste of hate" [... Изтощена мъдрост оплюваща горчивия вкус на омразата...] Тази изтощена мъдрост ми напомня за религиозно водачи които изкуствено подклаждат враждата срещу тези, които не споделят техните идеи. Независимо Евреи Християни или Мюсюлмани. Религиозните фанатици са тези, които сеят омраза с своята “мъдрост”.

"I accuse you before you know the crime it's all too late” [Обвинявам те , преди да осъзнаеш престъплението ще е твърде късно]. Това се отнася към човешката раса като цяло, която е неосведомена за грабителския си подход към планетата. Престъплението е унищожаването на планетата  и ще бъде твърде късно да върнем времето назад, когато Земята се превърне в “тиха планета”,

Вероятно без връзка с песента Out Of The Silent Planet е заглавие на книга написана от C. S. Lewis (1898–1963), които е известен повече с The Chronicles Of Narnia. Специално в тази книга Звмята е известна като “тихата планета”, защото никаква комуникация не може да премине през нея към останалата част от Вселената. Думите "out of the silent planet we are" също са смислени дори и в този контекст

Тежко и ритмично интро открива доста проточена стандартна песен на ИМ,с дълги инструментали преди тихия край.Точно в края Нико може да бъде чут да казва “Awww... I fucking missed it!” след като си е помислил,че е объркал края на песента,но всъщност не е.

Вокалната част в :

“I will hope, my soul will fly, so I will live forever
Heart will die, my soul will fly, and I will live forever”

напомня на :
“All my life ... I've run astray, let my faith ... slip away
All my life ... I've run astray, allowed my faith ... to drift away “

от “The Unbeliever” от албума “The X Factor”.Възможно ли е това да е съвпадение?Вероятно.

Текста на песента е за свободата на човека да се обърне към доброто и злото,въпреки че ние всички обичаме да обвиняваме обществото (”we all like to put the blame on society these days”) това е избора как да водим живота.Въпросът кога пътят е решителен възниква(“At what age begin to learn of which way out we will turn”), заедно с това което определя как нещата ще си дойдат на мястото (“But what makes a man decide, take the wrong or righteous road”),но последното решение съзнателно или не,принадлежи на всеки един човек и ”the trail is there to burn”
По някакъв начин тази песен е свързана с  “Judgement Day” от сингъла “Man On The Edge”.Показвани, че нашите деяния по време на настоящия ни живот ще има влияние в нашия “следващ живот”Тази концепция се появява в три главни монотеистични религии,където има наказанието на Ада за тези които са били непорядъчни, и наградата на Рая за тези които са водили “непорочен” живот.Това специфично понятие може да бъде намерено и в Будизма,където те вярват че слeдващото прераждане зависи от предишният ти живот.Очевидно Steve Harris е убеден,че той се е държал добре като чудесно човешко същество,и неговата душа ще полети “soul will fly”(напомня на откъса от “Hallowed Be Thy Name”,” Catch my soul it's willing to fly away”) и той ще живее вечно “will live forever”.Ако просто има такова нещо като следващ живот, аз ще се съглася с него ,въпреки че той по скоро ще живее вечно (“live forevr”) чрез неговата работа.  И аз съм сигурна, че неговите творения ще продължават да се слушат дълго много време след неговата смърт.