LANGUAGE/ ЕЗИК

" Revelation " е песен с двузначно име. Естествено, отнася се към Християнската митология, ("откровение, апокалипсис") но от друга страна, основната идея може да се отнесе далеч по-назад и да приеме коренно различно значение ако се вгледаме по-дълбоко.

Трудовете на Aleister Crowley (1875–1947) вдъхновяват написването на тази песен( какъвто е случаят, и то по-очевидно при "Moonchild" в Seventh Son Of A Seventh Son.) Бидейки философ атеист, разсъжденията му го довеждат до извода, че, концентрирайки цялата си енергия в мозъка, човек можел да влияе и да променя нещата такива каквито са. Той през целия си живот описва религията като лъжлива и като прокламираща пасивност . Според Crowley хората се налага да се борят с природата, за да упражняват мозъка си и силата, която той притежава , като по този начин достигат пълното блаженство.

Bruce Dickinson пише Revelations на базата на тази теория. Извън библейското й значение стои принципът, че човек може и трябва да се разкрие пред себе си.Тук освен всичко се получава игра на думи, защото от едната страна е Християнската теория, а от друга нещо, за което религията не иска да даде да се разбере.

Първият куплет е извадка от английска книга с химни, написана от Chesterton (1874–1936), която Bruce учи в училище. Песента сама по себе си се състои от 3 части.

Първата е именно тази извадка от книгата, която Bruce избира, защото за него тя е проникновена, Въпреки че текстът е писан през 19-ти век, описанието до голяма степен отговаря на това, което се случва в днешно време. Bruce отбелязва и че "има много пари, които се разиграват из нашето общество, но всъщност, колкото повече пари имаш, толкова по-нещастен ставаш."Последният куплет, "Вземете ни достойнството", изразява важен момент от целия ни живот и свят. Главната спънка в човешките взаимоотношения се базира на егоизъм и неоправдано високо самочувствие, които разделят хората.

Следващите 2 куплета се отнасят до индуската философия . "Просто едно бебе в черна бездна". Думата "бебе" отговаря за човешкия род като такъв, а "черната бездна" значи един безкрайно безнадежден свят. "Никаква причина, поради която нещата да са такива..." показва колко абсурдно ще е съществуванието на хората на земята ако не изчезне надеждата.

Стигаме до "тайната на обесения мъж". Според известни индуски вярвания, обесеният мъж е знак за добър късмет. Затова в песента се казва, че той е с "усмивка на лицето си" : това е неговата тайна.

От третия куплет най-важната фраза е: " The venom that tears my spine" ( "Отровата, която разкъсва гръбнака ми.") В Йогизма съществува змия, наречена Кундалини, която живее в основата на гръбначния мозък на всеки човек. По време на оргазъм или медитация се сътворява духовно същество, наречено Самади, символизиращо трансцеденталното обединение, единство с Бог. В този момент Кундалини е пусната на свобода и пролазва по гръбначния стълб до мозъка, където изхвърля отровата си. Единството на отровата и мозъчното вещество допринася за единството с Бог.

Следващия куплет " The Eyes of the Nile are opening" ("Очите на Нил се отварят") означава, че за човека се отваря една цяла вселена с възможности в момента, в който отровата се слее с индивида. Ако Библията смята змията за въплъщение на злото, то при Индуската философия нейният образ се свързва с творението и радостта на съществуванието. В този смисъл, змията се разглежда в положителен и съзидателен аспект.

"Целувката на серпента (змията)" също винаги е била тема на философските съждения на Crowley . След това се споменава "окото на Слънцето", Слънцето като символ на сътворението, въплъщаващо мъжката страна на живота. Женската се появява малко по-късно в думата " moonlight " ( лунна светлина), като луната е символ на женствеността. Цялото изречение " Moonlight catches silver tears I cry" (Лунната светлина поема сребърните сълзи, които проливам), затваря целия кръг, защото сребърното е светът на Слънцето. И тук намираме и двете начала, мъжкото и женското, които не могат да бъдат разделени.

Всъщност, тази философия разглежда Вселената като дуалистичен, бинарен свят, където всичко съществува за и благодарение на другото. С други думи, няма разполовяване както при манихейството в християнството, където Доброто и Злото са разделени и Злото трябва да бъде елиминирано. Само християнската ценностна система е монолитна , всички останали са базирани на двойнственост на понятията , както Ин и Ян в Китай, или Еврейската Кабала. Bruce борави с всички тези понятия с голяма вещина, но и предпазливо поради тяхната сложност.

" Revelations " на първо слушане е доста загадъчна песен, но това не трябва да ни попречи да се удивим музикалната й стойност, която я прави шедьовър и невероятна класика на Iron Maiden .

За мен е общо-взето по-тежка версия на " Wishbone Ash" . " Revelations " много добре се вписва като лайв парче. Такава е и тенденцията при нас. Обикновено нещата звучат по-силно на живо, отколкото на запис. Това е свързано също така и с чувствата, които песните носят. Повечето са написани за да бъдат изпълнени на живо. Един вид, не са за студиото.

Steve Harris