LANGUAGE/ ЕЗИК

powerslave banner

 

Източник: списание Enfer (Франция) – Брой 17 Интервю на Филип Точард

enfer00_84Ако Еди е изглеждаше по друг начин, цялото лице на хеви метъла би изглеждало по-различно. Новото турне, което Iron Maiden току що стартираха (повече от година на път без почивка!) може би има точното име: The World Slavery Tour 84/85 (Световно Робско Турне)..

enfer0284На пръв поглед, то наистина изглежда като изтощително турне, с поробени музиканти. Но не е точно такъв случая: никога такова масивна техника по пътя не се е движила толкова лесно и в най-перфектна хармония; няма никаква паника! Турнето започва на 9-ти август във Варшава и ще мине през региони по цялата планета.

Хванах Iron Maiden на първата от четирите вечери в Франция, в ушите ми се още звъни музиката на Powerslave (Бележка: погледнете от друга страна отново корицата на плочата, може да сте пропуснали няколко детайли) и с Египтология ми под ръка. Аз бях посрещнат много добре от всички включително мистър Харис и неговата 7 месечна дъщеря, които бяха дошли за кратко да кажат здравей, преди връщането си в Лондон. Тъй като албумът не беше излязъл в началото на турнето, това беше истинско откриване за публиката на тези нови концерти (дизайна на сцената като египетски храм, с великолепни пана отзад и разкошно светлинно шоу). Ние също имахме удоволствието да чуем пет парчета от албума Powerslave, включително интрото 'Aces High' последвано от '2 Minutes To Midnight', след това още три нови песни по-късно по време на концерта: 'Losfer Words', 'Rime Of The Ancient Mariner' и 'Powerslave', самата заглавна песен.
Тук са и няколко снимки от това чисто ново турне, за което ще си струва да напуснете саркофага си.

enfer0184

enfer1584Новото издание на албум на Iron Maiden винаги е причина за спор в света на специализираната преса и сред нас, тези които следим кариерата на тази група, която не престава да ни изненадва.
От Piece Of Mind до Powerslave, разликата е толкова голяма, че слушателят е още веднъж смаян от нещата които правят Maiden.
Дори и главната представа за Powerslave да е свързана с Древен Египет, албумът остава пълна изненада и съдържа теми, които са колкото дълбоки толкова и неочаквани. Само слушайки 'Two Minutes To Midnight', която е свързана със заплахата от война, или 'Rime Of The Ancient Mariner', епична поема вдъхновена от британската литература от 18-век.
И така, както винаги е по-добре да попиташ самият Господ, отколкото неговите ангели, ние се обърнахме към Брус Дикинсън, майстор фехтовчик и скромно го помолихме да хвърли светлина върху новия албум на групата (и когато споменах Господ, по-добре да кажа Св. Петър, имайки предвид мястото на Брус в групата...) Така, той е пред мен – Брус Велики, Брус Лиричния – панталони в едната ръка, всичките му косми от гърдите стърчащи след дълга и непретенциозна фото сесия, където трябваше да използва няколко меча за по-добър ефект, поставяйки ги на всички мускули – трицепси, бицепси и останалите – готов да посрещне още веднъж бърз огън от въпроси, като добър роб на силата на пресата е той.

Ако искате, аз мога да изчакам докато се преоблечете!

(Навлечен в своя екип за фехтовка) Не, не аз съм си добре. Мога да се преобличам и да говора едновременно. (Бележка: ето това е човек на който не му пука за нищо!).

Първа мисъл. Брус, къде е Еди?

Той все още е на корицата. Можеш да не го забележиш веднага, но това е той на трона, издигащ се над входа на храма.

Албумът е наречен Powerslave, каква е темата, която Iron Maiden искат да отправят тук?

Всъщност, цялата тема на албума се съдържа в песента 'Powerslave'. Останалите песни се отнасят за напълно различни неща.
'Powerslave' ни разказва за умирането на фараон. Той е на път да умре и той намира себе си роб на могъществото на смъртта, както и роб на собствената си власт.
Когато фараон умре, всички негови роби, които са строили неговия гроб и подготвят неговото погребение трябва да умрат също. Дори и той да не го е искал, неговата власт предполага без въпроси, че тези хора трябва да умрат, далеч отвъд неговата воля. Просто защото той е затворник на собствената си власт.

Не можем ли да се надяваме да сподели всичката тази власт след смъртта си?

Това би било утопично. Тази власт си има своя логика, за да може да властва и това означава, че всички които я искат трябва да бъдат пожертвани. Това е ужасното!
В Египет, фараонът въплъщава живота, той е жив бог и контролира основните дейности на земята. Когато живота напусне неговото тяло, също трябва да напусне телата на тези който са му служили, както диктува правилото.
Парадоксът е това, че дори той да е жив бог и решава на смъртното си легло да продължи да живее, той не може. Неговата власт е подчинена на могъществото на смъртта.

От представата на Ацтеките с трепанацията на Еди (виж обложката на Piece Of Mind) с тази на абсолютна власт в Древен Египет, изглежда че Iron Maiden няма недостиг на вдъхновение.

Всъщност, трепанацията на Еди беше доста цинична и шеговита. Тук, идеята която откривате на корицата е свързана с обикновената египетска философия. След като го трепантирахме, го накарахме да се прероди в друг свят и неговата сила се е увеличила, както можете да видите от илюстрацията.

Може ли да предположим, че той следи и дори контролира съдбата на фараона?

Трябва да търсиш отговори в илюстрацията. Всъщност има много следи по цялата корица и ако откриеш всички, ще получиш отговори на въпросите си.

Каква е основната енигма намираща се в песента 'Powerslave'?

В началото на песента фараона умира. В края на песента, той е все още жив, но се е появила промяна. Неговият дух е още жив и се опитва да се освободи от мъртвото тяло.

Как ти идват идеи да напишеш такава песен?

Докато закусвах! (Бележка: ?????)
Мислех си за 'Revelations', от предишния албум и търсех за нещо липсващо. И всъщност намерих липсващата връзка. В 'Revelations', имаше всякакъв вид знаци свързани с хинду и египетската митология за живота и смъртта. Но имаше и нещо което липсваше: могъществото на смъртта над живота, което е тема която откриваш често в египетската митология.
И така, в основи написах 'Powerslave' докато слушах 'Revelations', чаша чай в едната ръка и бекон в другата.

Има ли някакви прилики между организацията на властта в Древен Египет и в нашата голяма западна цивилизация?

Да, в случая че властта е винаги в ръцете на няколко привилегировани човека, които няма да се откажат от нея. Тяхната власт им дава даден статус и техния статус ги прави роби на тяхната власт. В Египет, властта е била духовна и след това материална. В нашето общество е обратното.
Има голямо осъзнаване на този феномен, когато хората в САЩ започват да си представят, че Никсън може да започне трета световна война.
Това което се надявам е, че хората които слушат тази песен, 'Powerslave', ще си извадят същите заключения. Ако не, ами няма значение, ще бъде още една добра история за разказване.

И така още една алегория!

Да, точно така. Аз пиша много алегорични текстове. 'Back In The Village' е някак си продължение на 'The Prisoner', историята е за същото момче, което е затворено в село. Всъщност, той главно е затворник на собствената си фантазия и той не може да се отърве от нея, оттук неговото затваряне в това призрачно село, мястото на неговите мечти и кошмари. 'Two Minutes To Midnight' също е алегория. Тя се отнася за опасността от ядрена война.

Текстовете в този албум изглеждат доста песимистично, не мислиш ли?

Вярно е за този албум. Текстовете на Стив са все пак доста интересни. Например в 'The Duellists', където се описва доста традиционен дуел, той успява добре да постави безсмислието и безполезността да умреш за въпрос на слава и удоволствието да се биеш. Защото в един дуел има много повече от чест, има това болно възнаграждение, което дискредитира всяко място за чест, което може а има в такива събития.

Накратко, 'The Duellists' е песен срещу глупостта?

Точно така!

Нека сега да поговорим за връхната точка в албума 'Rime Of The Ancient Mariner'.

Така, The Rime Of The Ancient Mariner( Поемата за старият моряк) е много стара и дълга английска поема написана от Самюъл Тейлър Колридж, поет който умира през 1850. Това е история за моряк, който предизвиква божествено проклятие, убивайки албатрос. Поемата започва, когато стария моряк спира млада жена, която току що се е омъжила. Той я отвежда далеч от сватбата и я принуждава да изслуша легендата.
Морякът е по средата на морето, когато убива албатроса, който е летял над неговия кораб. Албатросът е добро знамение, но ако го убиеш, доброто знамение става проклятие. Екипажът иска да накаже виновника, но тогава смъртта на албатроса предизвиква ужасна буря, сеейки божествения гняв. Океанът е отровен и корабът е извън контрол.
Започва истинска жажда и целият екипаж се чувства безсилен пред нашествието на вълните, глада и жаждата.
Има ред в песента където се казва, " water water everywhere and not a drop to drink! (вода, додето погледът стига - без капка за пийне)"
Моряците всички умират, един след друг с изключение на виновника, който още носи албатросът около врата си като символ на наказание, който останалия екипаж му е поставил.
После, като в сън вижда корабът на Смъртта, безжизнен, безекиапжен кораб.
Той знае, че според традицията той ще умре за да спаси живота на другите моряци. Всъщност започва борба между Животът и Смъртта и Животът побеждава. И така морякът, виновникът остава жив.
Накрая, историята свършва когато разказвачът разкрива на младата жена, че морякът който убива албатросът преди толкова отдавна не е кой да е, а самия той и че той е осъден да живее вечно, за да разказва невероятна си история на хората, който среща, да научат думите на Бог от неговия собствен пример, който е да обичат всичко същество което Бог е създал.

Затова това е басня и предупреждение.

Да, предупреждение до всички, да спазват божиите заповеди.

Всичко това е толкова морално.

Много. Стив казва, че ако чуе още веднъж, че сме свързани с истории за Сатаната и други подобни, това ще означава, че хората никога няма да разберат Iron Maiden.

Трябва ли да се придържаме към идеята, че турнето на Maiden ще ходи в Тибет?

(Смее се) Това са множество от глупости от нашият пиар. Турнето ще мине през Банкок, което е Тайланд, както всеки знае с изключение на нашия пиар. Той просто си е мислел, че Банкок е в Тибет и е бил щастлив да обяви, че Iron Maiden ще ходят да свирят там, в средата на лами и свещеници близо до храмове и Йети.

Разкажи ми за новото шоу.

Преди да говора за следващите концерти във Франция, първо бих искал да благодаря на всички, които дойдоха да ни видят миналата година, предимно в Париж, където атмосферата беше фантастична. Всичко беше готово да направим тържество, и стана. От началото на шоуто, аз усетих, че нещо голямо става, затова се опитах да комуникирам колкото повече – и на френски! – с публиката. Надявам се не е било твърде зле.
Парижкият концерт беше най-добрият от Европейската част на турнето последната година. Тази година ние си променихме навиците. Досега винаги обикаляхме из САЩ през лятото и Европа през зимата или пролетта. Този път, започваме европейското турне през лятото и ще бъдем на турне в щатите през зимата. Шоуто също се е променило малко, относно светлините. Ще имаме много повече мощност отколкото миналата година и на цялата сцена ще има египетска тема (изненада, изненада!)

Със сфинксове, обелиски и роби?

Нещо подобно. Няма да давам много детайли и развалям изненада за публиката. Това ще бъде първият път, който ще имаме почти всичко от нашия декор от американската сцена.
Oт друга страна, ще имаме 50% повече светлини и звук отколко миналата година в Европа. В Щатите, което означава три пъти повече отколко френската публика стана свидетел миналата година: около 150 000 Вата в предната част. Два пъти повече мощнос отколкото използвахме на фестивала Reading.

Какъв вид енергия търсите с увеличаването на звука и светлините?

Никаква. Това което искаме е за публиката, да си прекара добре и да съхрани невероятни спомени от шоуто. Затова ни трябва истинска енергия, както за очите, така и за ушите.

И така, лятото ще е горещо!!

И есента дори повече...

Времето мина твърде бързо. Както Брус беше поканен в местно радио шоу, трябваше да слушам бесния кресльо, моя шеф, и да приключа на интервюто. Аз си поставях наколенките обратно, докато Брус щастливо се качваше на лимузина си с неговия мениджър, аз просто си казах, "културата те прави богат и добре изглеждащ, затова когато порасна ще чета всички работи на Дикинсън в техния оригинал"..

enfer1784

Това интервю е взето от The Iron Maiden Commentary
Преведено от Димитър Тодоров (Morgoth)