X Factor беше началото на една нова ера за Iron Maiden, начело с Blaze Bayley като техен фронтмен и вокалист. Това също бе и нещо като възраждане, вдъхващо нов живот и енергия на групата, която бе започнала да стартира по времето на Dickinson. Тъй като на практика жанрът Хеви Метал е мъртъв, най-вече в САЩ, X Factor отново потвърждава способността на Iron Maiden да творят своята музика, без да се унижават пред популярни и незначителни (повърхностни?) тенденции.
Албумът е изненадващо тъмно и интроспективно проучване на психиката – няма ги прекомерно веселите звуци, които разваляха предишните два албума. Повечето от песните започват нежно и бавно изпълват със сила и енергия, създаващи съвършено една тъмна и мрачна атмосфера. Настроението се подсилва от по-ниския вокал на Blaze, който допълва атмосферата на албума много по-добре отколкото противовъздушната сирена на Dickinson.
Това е невероятно дълбок албум, който изисква време да проникнеш в него. Като повечето отлични албуми, колкото повече слушате X Factor, толкова повече ще резонира във вас. За онези, които си падат по депресираща музика, слушането на X Factor ще им даде доза от неудържима меланхолична сила.
Както при Fear Of The Dark, обложката на X Factor не е от Derek Riggs, а от Hugh Syme, който е създал обложки за много други групи включително Rush, Megadeth и Queensryche. Обложката на X Factor се отказва от познатите комикси на Riggs в полза на много по-реалното и страховито изобразяване на хирургическата операция, която превръща Eddie в лоботомизирано чудовище. Това е единствената ми забележка към албума – обложката е малко прекалено детайлна за моя вкус, и не изпитвам удоволствие от изобразяването на явна болка и изтезаването на което и да е живо същество. Въпреки че мисля, че разбирам какво е искала да изобрази групата, все пак предпочитам комиксния стил на ужасите на Riggs, който беше очарователен и не толкова реалистичен. По маркетингови съображения, в някои държави X Factor излиза с друга, по-малко детайлна обложка, изобразяваща Eddie от разстояние на електрически стол.
Като цяло обаче, X Factor е мрачен и меланхоличен шедьовър, който съживи групата след бавното им потъване до дъното след напускането на Дикинсън. Въпреки неизбежния спор измежду някои от феновете, които изглежда не могат да приемат промяната, X Factor по мое мнение е триумф и един от най-добрите албуми на Maiden.
2 Октомври 1995
Първия албум с Blaze Bayley като вокалист
Tracklist
1. Sign of the Cross 11:17
2. Lord of the Flies 05:04
3. Man on the Edge 04:14
4. Fortunes of War 07:23
5. Look For the Truth 05:11
6. The Aftermath 06:20
7. Judgement of Heaven 05:13
8. Blood on the World's Hands 05:58
9. The Edge of Darkness 06:39
10. 2 A.M. 05:38
11. The Unbeliever 08:10
Total playing time 01:11:07
Blaze Bayley: Vocals
Steve Harris: Bass
Dave Murray: Lead & Rhythm Guitar
Janick Gers: Lead & Rhythm Guitar
Nicko McBrain: Drums
Японското издание е с 2-ри бонус диск със следните песни:
1. Justice of the Peace ( 3:34 )
2. I Live My Way ( 3:48 )
3. Judgement Day ( 4:02 )
Fun Fact: С напускането на Bruce Dickinson по това време новата обложка символизира смъртта на класическите Maiden, като Eddie e поставен на електрически стол.
Показаната обложка е цензурираната версия, направена заради многото британски магазини, които бойкотирали оригиналната обложка заради прекаления и натуралистичен характер. Обложката е принтирана, така че да се обръща и да могат и 2-те версии да бъдат показани.
Nigel Green
Mastered at
Chop 'Em Out by Ronal Whelan
Boffins:
Mick McKenna, Les Lambert
Special thanks:
Michael Kenney for Keyboards
Gregorian Chants on Sign of The Cross by The Xpresion Choir,
Steve Lazarus for Catering and G.R.
Art Direction, Design & digital illustration by Hugh Syme.
Band Photographs by Ross Halfin ad Simon Fowler UK,
Photography by Tony Frederick US
Mangment: Rod Smallwood Merck Mercuriadis, Andy Taylor and Aky Najeeb for Sanctuary Music Management Ltd.
Booked by: John Jackson, ICM/Fairwarning N. America : Bill Elson, ICM , NY .
The Killer Crew:
Dick Bell, Bill Barclay, Robbie Price, Doug Hall, Michael Kenney, Kevin (Batty) Walsh, Steve Gadd, Wally Grove.
Thanks to:
Keith Wilfort Teresa Wareing, Lynn Seager Putterford, Lyn Porter, Mike Miller Johnnie Allan, Andera Bartlet, Karen Behan and all at Sanctuary.
Paul Oxley, Michael Conacur, Derek Jones , David Hoare and all at Focus. Rob Shore & Tina Chang at Focus NY
Iron Maiden use:
Platinum Travel. Meteorlites. Alan Chesters & Hangman Drapes. Trans-Am Trucking. Motts Travel. Rock-It Cargo. Fender Guitars. Tom(MGM) Mates Guitar Workshop. Peter Cornish. Simon Bradbury. Splad. Spectre ( USA ). Andy Munro. Dreamhire. Apex Media Europe . Neve. Trace Elliot. Marshall Amplification. Ovation. Jason & Rotosound Strings. Korg UK . Seymour Duncan . Strings & Things ( UK ). Sound Technology plc. Alesis. Emagic. EMU Systems. Mike Barens & Zero Crossing. EV Speakers. Peavey. Tascam. A.S. McKay & Octave mics. Gibson Guitars. Rocky Road (Boogie!). Machine Head Music ( Harlow ). SBL Cases. John Hornby Skewes. M2 Video. Paiste Cymbals. Premier Percussion. Beyer Dynamic. DW Drums. Big Tours . DNC Ltd Vicky Kostura & I.L.S. T&S Immigration Services. Sheridans . Mayer,Katz, Liebowitz & Baker. Gail Lebowitz. Remo Drums L.P. Percussion & Rhytum Tech. Bettey (Kenney) Johnson . Rod Attenborough. Hilton Sound. Caroline. Bill Zavalas. Cail N . Pam Moore
Georgina & Richard Green. Bob Chippardy, Russ Gerroir, Billy Schacht and Concrete Marketing